//banery

Ćwiczenie przeciągnięcia na lotni od Krasy blog

Znając niebezpieczeństwa związane z przeciągnięciem, dlaczego ktokolwiek miał by celowo doprowadzać do takiego stanu lotu? Odpowiedź jest taka, aby poznać reakcje lotni i jej limity należy przećwiczyć przeciągnięcia. Co więcej, powolne wywoływane przeciągnięcia nie jest niebezpieczne pod warunkiem, że jest wykonywane w dużej odległości od terenu.


Na początkowe ćwiczenia przeciągnięcia, zalecana jest wysokość minimum 150m. Należy się upewnić, że lądowisko jest w pobliżu gdyby utrata wysokości była większa niż oczekiwania.


Ok, leć teraz na wiatr prędkością minimalnego opadania. Jest to minimalna prędkość lotu przed przeciągnięciem. Następnie, powoli wypychaj sterownicę. Doświadczysz kilku oznak rozpoczynającego się przeciągnięcia: silne ciśnienie powrotne na barze, cisza przepływającego powietrza, wibracje od trzepoczącego poszycia, oscylacje układu lotni względem kierunku. (…)


Teraz powtórz tą samą procedurę, ale tym razem konstytuuj wypychanie sterownicy, aż do momentu gdy lotnia zareaguje obniżeniem dziobu. Przy pierwszych oznakach obniżania płynnie przesuń bar do pozycji trymowej. Nie wykonuj gwałtownego ruchu bo przyśpieszy to rotację w kierunku przewrotki. Jak zauważyłeś straciłeś dużo wysokości.


Powtarzaj tą procedurę aż do momentu gdy uda Ci się wygenerować przeciągnięcie z minimalną utratą wysokości. Cały trik polega na tym aby zareagować natychmiast po obniżeniu dziobu.


W powyższych ćwiczeniach jest zalecane aby lecieć dokładnie pod wiatr aby zminimalizować dryf lub przesunięcie się zbyt blisko zbocza podczas przeciągnięcia. Faktem jest, że przeciągnięcie lecąc z wiatrem czy pod wiatr w jednolitym powietrzu skutkuje utratą takiej samej wysokości.


Co więcej jeśli przeciągniesz lecąc z wiatrem i występuje pod tobą  gradient wiatru, wyjdziesz z przeciągnięcia z mniejszą utratą wysokości niż przeciągając lecąc pod wiatr. Dzieje się to dlatego, że wejdziesz z pozornie zwiększający się wiatr czołowy jak obniżysz poziom lotu po przeciągnięciu, tak samo jak wejdziesz w pozornie zmniejszający się pozorny wiatr czołowy po opadnięciu w przeciągnięciu lecąc pod wiatr. Powyższe rozważania są prawidłowe dla założenia, że prędkość wiatru maleje wraz z wysokością co ma szczególne znaczenie blisko powierzchni ziemi.


Jednakże, przeciągnięcie z wiatrem jest bardzo niebezpieczne ponieważ potencjalne uderzenie w ziemię jest z dużą większą prędkością niż pod wiatr.


Aby wyjść z przeciągnięcia z wiatrem ściągasz sterownicę i czekasz aż lotnia zacznie lecieć podczas nurkowania, następnie ustaw bar w pozycję trymową powoli go wypychając (tak jak podczas przeciągnięcia pod wiatr). Jeśli jesteś zbyt blisko ziemi żeby się pozabierać, najlepszą reakcją jest wykonać flarę najmocniej jak się da (…)


Teraz o przeciągnięciach podczas zakrętów. Ponownie wymagana jest minimalna wysokość minimum 150m. Leć prosto na wiatr i wykonaj kilka zakrętów. Zakręć około 45 stopni w lewo następnie odwróć zakres aż do momentu gdy będziesz 45 stopni od pierwotnego kierunku lotu. Rób to podczas normalnej prędkości lotu, następnie wypychaj bar stopniowo po 3cm na raz aż do momentu nie będziesz mógł kontrolować lotni. Powróć barem do pozycji trymowej i wypoziomuj skrzydła. Co zauważyłeś? Powinieneś wyczuć, że lotnia stawała się stopniowo coraz bardziej oporna na sterowanie, aż do braku reakcji na sterowanie. Jest to dramatyczna demonstracja niebezpieczeństw przeciągnięcia blisko ziemi. Nie tylko tracisz dużo wysokości lecz jednocześnie tracisz reakcję na sterowanie proporcjonalnie do intensywności przeciągnięcia.


Wszystkie te ćwiczenia powinny być dobrą lekcją biorącą pod uwagę niebezpieczeństwa przeciągnięcia blisko startu i lądowania. Jeśli jesteś w przeciągnięciu, jesteś w trakcje jazdy w, której nie możesz wykonać nawet flary ponieważ nie masz prędkości do wpłynięcia na cokolwiek. Jedyne co możesz zrobić to ściągnięcie sterownicy i zwiększenie prędkości lub wypoziomowanie skrzydeł jeśli jesteś zbyt nisko aby się rozpędzić.


Należy zauważyć, że ćwiczenia przeciągnięcia zależy rozpoczynać lecąc wolno, aby zapobiec przeciągnięciu dynamicznemu, które występuje jeśli masz zbyt dużą prędkość i wypchniesz zbyt gwałtownie. Przeciągnięcie dynamiczne jest ekstremalnie niebezpieczny i jest opisane w książce Hang Gliding Techniques.


UWAGA: Artykuł może zawierać błędy merytoryczne, nie należy na bazie tego opisu próbować robić jakichkolwiek opisanych ewolucji!!! 


Opracowano na podstawie: „Hang Gliding Flyting Skills” - Denis Pagen



Udostępnij:
Oceń:     
     Następny post
     Blog tego użytkownika

Komentarze

Brak komentarzy
Musisz być zalogowany, by komentować

Opublikowane

Przez Krasy
Dodane LUT 1 '14

Tagi

Fajność

Twoja ocena:
Razem: (0 gwiazdek)

Archiwum

reklama