//banery

Napęd lotniowy Szerszeń MZ 175 od Piotr blog

Napęd został zbudowany w warunkach domowych w oparciu o silnik z motocykla MZ 150.

Jest on częściowo wzorowany na napędzie Swedish Aerosport „Mosquito” i jest on jego dużo tańszą alternatywą.


Pierwszy pomysł zbudowania napędu powstał już na etapie szkolenia lotniowego w 2009 roku. Z tego pomysłu powstał napęd żartobliwie nazwany „glebogryzarka” (podczas próby startu , napęd wywrócił się, łopaty śmigła zagłębiły się w ziemię, bez szkody dla nich samych).


Ewolucją Glebogryzarki jest powstały w roku 2013 napęd „Szerszeń MZ175”, oblatany w tym samym roku na lotni Merlin 158. Ponowny oblot nastąpił w styczniu 2014 na lotni Atos ze zmienionym śmigłem.


Silnik MZ został gruntownie zmodernizowany poprzez usunięcie zbędnych detali oraz powiększenie pojemności skokowej do 175 cm3. Prace związane z obróbką silnika zostały wykonane w firmie Motor-Tech Piotra Woryny, który jest pilotem szybowcowym i paralotniowym.


Silnik zasilany jest gaźnikiem Walbro WB 37 poprzez zawór membranowy.




Dla poprawy komfortu użytkowania napęd wyposażony jest w dwa rozruszniki. Ręczny oraz elektryczny zasilany z akumulatora żelowego.




Zastosowanie wymuszonego wentylatorem obiegu powietrza  gwarantuje skuteczne chłodzenie silnika. (Zdjęcie bez obudowy wentylatora.)




Zastosowano zapłon bezstykowy o stałym kącie ustawienia z zewnętrzną cewką wysokiego napięcia, która zapewnia tzw. „lekki rozruch”.

W silniku jest również prądnica, która doładowuje akumulator.





Napęd z silnika przenoszony jest na wał za pomocą przekładni pasowej (pasek typu PJ), wyposażonej w mimośród służący do napinania paska.


 


Rdzeniem konstrukcji jest duraluminiowa rama w kształcie nieco rozwartej litery U, która jest wszyta w uprząż lotniową.


Silnik wraz z przekładnią zamocowany do ramy za pomocą trzech poduszek gumowych, całość podtrzymywana jest w tylnej części dwiema nogami zakończonymi płozami. Nogi rozkładane są przy pomocy siłowników pneumatycznych.

 


Napęd napędza śmigło Witka Surgiela VETEC o średnicy 125cm z przestawialnym skokiem łopat, które daje ciąg statyczny ok. 55kg.


 

Napęd podczas transportu można podzielić na dwie części, co sprawia, że zmieści się w typowym bagażniku samochodowym.


Dane techniczne:

Pojemność: 175 cm

Ciężar:

Silnik : 15kg

Kompletny napęd bez paliwa 35kg

Maksymalne obroty: 7000obr/min

Przekładnia: 1:2,5

Śmigło: VETEC 125


Czytaj 2 część artykułu:

MODERNIZACJA SILNIKA MZ 150 NA 175 POD NAPĘD LOTNIOWY



Udostępnij:

Komentarze

Brak komentarzy
Musisz być zalogowany, by komentować

Opublikowane

Przez Piotr
Dodane STY 24 '14

Tagi

Fajność

Twoja ocena:
Razem: (0 gwiazdek)

Archiwum

reklama